تفاوت خط دستگاه های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک چیست؟

تفاوت خط دستگاه های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

فهرست مطالب

تجهیزات بسته بندی، دستگاه ها و مکانیسم هایی هستند که با هم کار می کنند و بسته بندی محصولات مختلف را برای نگهداری و حمل و نقل قابل اطمینان، به صورت خودکار انجام می دهند.

بسته بندی محصول مرحله نهایی و مهم فرآیند تولید برای اطمینان از ایمنی کالا و مواد است. هدف اصلی این فرآیند، خودکار کردن پر زحمت ترین کار تولید است.

دستگاه های بسته بندی خودکار، بسته بندی محصول را بر اساس کیفیت، سرعت و صرفه جویی تضمین می کنند.

تفاوت خط دستگاه های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

ویژگی های دستگاه های بسته بندی

دستگاه های بسته بندی روز به روز در بازار محبوب تر می شوند و صنعت بسته بندی به سرعت در حال توسعه است و صنایع بیشتری را پوشش می دهد. ماشین های با تکنولوژی بالا، جایگزین کار دستی و نیمه اتوماتیک می شوند. نوآوری در تمام زمینه های صنعت وارد می شود و نقش مهمی در رقابت برای فناوری، ایفا می کند. این تجارت رقابتی، به شرکت های صنعتی این امکان را می دهد که به طور مستمر خط بسته بندی خود را با محصولات جدید پربازده، بهبود بخشند.

استفاده از جدیدترین دستگاه های بسته بندی پیشرفته روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند و بسیاری از شرکت ها در تلاش هستند تا از این طریق عقب نمانند و بهره وری خود را افزایش دهند.

مهم است که ویژگی های دستگاه و عملکرد آن را به دقت ارزیابی کنید. هر دستگاه ویژگی های خاص خود را دارد و وظایف خاصی را انجام می دهد که برای نوع خاصی از بسته بندی مناسب است.

عوامل و تجهیزات بسته بندی

تجهیزات بسته بندی از نظر سطح اتوماسیون و نوع بسته بندی، شامل موارد زیر است.

1. تجهیزات بسته بندی دستی:

وسیله ای مجزا یا ترکیبی، برای بسته بندی محصولات به صورت دستی است.

2. تجهیزات بسته بندی نیمه اتوماتیک:

دستگاه یا مجموعه ای از مکانیزم ها برای بسته بندی محصولات با کمک اپراتور است.

3. تجهیزات بسته بندی اتوماتیک:

دستگاه ها و سیستم هایی بسیار پربازده هستند که می توانند به طور مستقل، عمل کنند یا در یک خط بسته بندی، ادغام شوند.

تجهیزات بسته بندی، به دلیل دقت و سرعت زیاد در صنایع غذایی و غیرغذایی استفاده می شود. اتوماسیون بسته بندی به شما امکان می دهد تا حجم تولید را افزایش دهید و شرکت را به سطح جدیدی از کیفیت برسانید.

انواع تجهیزات بسته بندی

چهار نوع اصلی بسته‌بندی در بازار مدرن که مورد تقاضا هستند:

  • بسته‌بندی‌ مصرفی
  • حمل‌ونقل
  • صنعتی
  • خاص

بیشتر تجهیزات بسته بندی، برای رفع نیازها، طراحی شده است. ماشین ها، دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک برای اهداف خاص و مطابق با ماهیت محصول طراحی شده اند.

بسته بندی محصول بخش مهمی از خطوط تولید است. این فرآیند به شما امکان می دهد محموله را از آسیب، تأثیرات منفی محیطی محافظت کنید و آن را با خیال راحت تحویل دهید.

هدف اصلی تجهیزات بسته بندی افزایش قابل توجه بهره وری، صرفه جویی در زمان و ارائه سرعت بالاتر به شرکت می باشد. بازگشت سرمایه، تعیین کننده نوع تجهیزات بسته بندی خودکار است که بیشترین سود و کمترین هزینه را برای توسعه بهینه کسب و کار به همراه خواهد داشت.

همچنین بخوانید !  بررسی تفاوت های اصلی بین دستگاه تسمه کش و دستگاه چسب زن

ماشین آلات بسته بندی

دستگاه بسته بندی دارای ساختار مکانیکی پیچیده ای است که می تواند بسیاری از وظایف بسته بندی را انجام دهد، بنابراین می توانیم دستگاه های بسته بندی را به روش های مختلفی تعریف کنیم.

دو نوع دستگاه بسته بندی متداول وجود دارد:

بسته بندی نیمه اتوماتیک

دستگاه بسته بندی نیمه اتوماتیک یک دستگاه بسته بندی است که نیاز به بارگیری دستی کیسه ها دارد. با نوسازی تکنولوژی، اتوماسیون ماشین آلات بسته بندی به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

بنابراین، ما می توانیم آنها را با سطح اتوماسیون بسته بندی متمایز کنیم.

مهم ترین تفاوت در فرآیند تولید واقعی این است که بسته بندی دست ساز است یا خیر. هنگام استفاده از دستگاه تسمه کش نیمه اتوماتیک و کیسه دهان باز، کارگران باید کیسه را در خروجی قرار دهند و سوئیچ تغذیه را روشن کنند.

هنگامی که وزن مواد به مقدار تنظیم شده رسید، باید کیسه را به صورت دستی به راهنمای کیسه بسته، ارسال نمود. سپس دستگاه به طور خودکار فرآیند پر کردن بعدی را تکمیل می کند. کل خط نیمه اتوماتیک معمولاً به 3-4 کارگر نیاز دارد.

بسته بندی تمام اتوماتیک

خط بسته بندی تمام اتوماتیک، کارایی بسته بندی را تا حد زیادی بهبود می بخشد. کارگران فقط باید کیسه های تا شده را در محل تعیین شده قرار دهند و دستگاه به طور خودکار سایر فرآیندهای بسته بندی را انجام می دهد.

در انتهای خط، کارگران یک لیفتراک را راه اندازی می کنند تا سینی های پر از کیسه را خارج کنند. به طور معمول، یک خط کیسه زنی کاملاً خودکار تنها به 1-2 کارگر نیاز دارد.

بسته بندی نیمه اتوماتیک

علاوه بر موارد فوق، نوع خاصی از تجهیزات بسته بندی نیمه اتوماتیک نیز وجود دارد که به آن دستگاه بسته بندی شبه اتوماتیک می گویند: تجهیزات بسته بندی نیمه اتوماتیک استاندارد نیاز به بارگیری دستی و ارسال کیسه ها به خط آب بندی دارند.

گاهی اوقات مشتریان به ترکیبی از بارگیری دستی و دوخت خودکار کیسه نیاز دارند. این دستگاه دارای عملکرد آب بندی اتوماتیک کیسه است. پس از پر کردن، اهرم دستگاه به طور خودکار کیسه را وارد مسیر آب بندی می کند و کیسه را می بندد.

 

دستگاه بسته بندی نیمه اتوماتیک سیار

در مقایسه با تجهیزات بسته بندی تمام اتوماتیک، سیستم های نیمه اتوماتیک بالغ تر هستند. پس از سال‌ها توسعه و بهینه‌سازی فنی، سیستم کیسه‌بندی نیمه خودکار پایدارتر و آسان‌تر برای هر برنامه کاربردی است.

معمولا واحد بسته بندی دارای اقدامات ایمنی برای اطمینان از ایمنی اپراتور است. به عنوان مثال، تجهیزات کنترل به طور مستقل نصب می شوند.

این می تواند ایمنی کارکنانی را که با سیستم های ابزار دقیق و کنترل کار می کنند تضمین کند. همچنین یک دکمه کنترل نیز وجود دارد، این دکمه در نزدیکی مکانیسم بستن کیسه، قرار دارد تا عملیات بستن کیسه را تسهیل کند.

تفاوت خط دستگاه های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

دستگاه تسمه کش چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه تسمه‌بندی یک دستگاه الکترومکانیکی است که تسمه‌ها را در اطراف بسته‌ها، اعمال و محکم می‌کند تا آنها را در کنار هم نگه دارد. انواع مختلفی از دستگاه های تسمه کش موجود است، اما همه آنها به یک روش کار می کنند.

همچنین بخوانید !  10 بسته بندی خلاقانه

اقلام یا بسته تسمه دار، روی تسمه نقاله یا سکوی دیگری قرار می گیرد.
یک رول از مواد تسمه کش (مانند پلاستیک یا کاغذ) از طریق یک سری راهنماها و کشنده ها توسط دستگاه تسمه کش، تغذیه می شود.
مواد تسمه، قبل از اینکه از طریق یک دستگاه آب بندی مانند یک سیلر حرارتی، اصطکاکی یا یک سیلر مکانیکی تغذیه شود، به طول مناسب بریده می شود.

دستگاه آب بندی انتهای مواد تسمه را به هم متصل می کند و یک حلقه امن در اطراف بسته، ایجاد می کند.

یک مکانیسم کششی که مواد تسمه را سفت می‌کند و اطمینان حاصل می کند که محصول محکم است، ممکن است همراه دستگاه تسمه‌ کش باشد.

بسته آماده ارسال و یا رفتن به مرحله بعدی فرآیند تولید یا توزیع پس از اتمام عملیات تسمه بندی است.

چند نمونه از انواع دستگاه تسمه کش:

دستگاه تسمه کش اتوماتیک برای عملیات تسمه کشی با حجم بالا و مداوم طراحی شده اند و می توانند طیف وسیعی از اندازه ها و مواد تسمه را مدیریت کنند.

دستگاه های تسمه کش نیمه اتوماتیک:

این دستگاه ها برای عملیات تسمه کشی با حجم متوسط مناسب هستند و تعادل خوبی از سرعت و کارایی ارائه می دهند.

ماشین های تسمه کش دستی:

این ماشین های قابل حمل برای عملیات تسمه کشی با حجم کم، ایده آل هستند.

دستگاه های تسمه بند پالت:

این دستگاه ها به طور خاص برای بستن پالت ها و سایر اقلام بزرگ طراحی شده اند و می توانند بارهای سنگین و اندازه های بزرگ تسمه را تحمل کنند.

دستگاه تسمه کش چگونه کار می کند؟

یک دستگاه تسمه کش با وارد کردن یک رول از مواد تسمه دهنده، از طریق دستگاه و قرار دادن آن در اطراف بسته ها، کار می کند. سپس دستگاه به مواد تسمه کش، کشش می دهد و آن را با استفاده از روش های مختلف، مانند آب بندی حرارتی، چین دادن یا گره زدن، در جای خود، محکم می کند.

دستگاه تسمه‌ کش دستی معمولاً از اپراتور می‌خواهد که مواد تسمه‌بندی را تغذیه و با استفاده از ابزار دستی، آن را در جای خود محکم کند. از سوی دیگر، دستگاه های تسمه کش نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک، از موتورها و حسگرها برای تغذیه و ایمن سازی خودکار مواد تسمه کش، در سرعت های بالا، استفاده می کنند. برخی از ماشین های تسمه کش، برای استفاده با انواع خاصی از مواد تسمه کش مانند پلی پروپیلن، پلی استر یا فولاد طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر قادر به کار با انواع مختلف تسمه هستند.

نوع مواد تسمه مورد استفاده، به نیازهای بسته ای که در حال ایمن سازی است و همچنین محیطی که بسته در آن حمل یا نگهداری می شود، بستگی دارد.

محصولات ما

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره رایگان