تفاوت دستگاه تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

فهرست مطالب

بسته‌بندی مقاوم و صحیح کالاها در حین جابه‌جایی های مختلف و توزیع، از آسیب به کالاها و مخدوش شدن ظاهرشان، جلوگیری می‌کند. فرآیند بسته‌بندی در صنایع مختلف، با توجه به جنس، وزن، اندازه و نوع کالا، با استفاده از دستگاه‌های متفاوتی انجام می‌پذیرد؛ یکی از مرسوم‌ترین روش بسته‌بندی و مقاوم‌سازی جعبه‌ی کالاها، تسمه‌کشی می‌باشد. به دستگاه‌هایی که عمل تسمه کشی را انجام می‌دهند، دستگاه‌های تسمه کش اطلاق می‌شود. دستگاه‌های تسمه کش از نظر نوع و میزان دخالت انسان، اندازه و نحوه‌ی عملکرد، در انواع متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند. تسمه کش بادی، تسمه کش دستی، تسمه کش شارژی و تسمه کش برقی از جمله مرسوم‌ترین دستگاه‌های تسمه کش محسوب می‌شوند. اما در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت میان نحوه‌ی عملکرد دستگاه‌های تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، بپردازیم.

انواع دستگاه تسمه کش

از نظر نوع سیستم و انرژی تامین کننده، دستگاه‌های تسمه کش به نوع برقی، دستی یا مکانیکی و بادی تقسیم می‌شوند. دستگاه تسمه کش بادی و تسمه کش دستی هر دو ابعاد کوچکی داشته و قابل حمل هستند و همان عمل تسمه کشی دستگاه‌های تسمه کش برقی را با دخالت بیشتر انسان، انجام می‌دهند. البته کاربرد و مزیت دستگاه‌های برقی، به سرعت کارکرد و تیراژ بالای قابل بسته بندی توسط این دستگاه‌هاست که به طور عمده در کارخانجات و واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما دستگاه‌های برقی خود نیز به دو دسته‌ی عمده‌ی تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می‌شوند که هر کدام‌شان ویژگی‌ها و نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند.

تفاوت دستگاه تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

دستگاه تسمه کش اتوماتیک

این دستگاه‌ها با توجه به کارکرد دستگاه تسمه کش تمام اتوماتیک و بدون نیاز به نیروی انسانی، تمام عملیات تسمه کشی و بسته بندی را به‌شکل کاملا برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهند و به‌همین خاطر برای بسته بندی در خطوط تولیدی کارخانجات و کارگاه‌های با تیراژ بالا کاملا مناسب‌اند.

دستگاه‌های تسمه کش اتوماتیک به‌خاطر عملکرد خودکاری که دارند، سرعت بالایی هم دارند بر حسب نوع و برند دستگاه، توانایی قرار دادن تا 65 تسمه در دقیقه را نیز دارا می‌باشند. همان‌طور که گفتیم تمامی مراحل بسته بندی در این دستگاه‌ها به‌صورت خودکار و توسط خود دستگاه انجام می‌شود و تنها به یک اپراتور برای نظارت بر عملکرد دستگاه، نیاز است.

همچنین بخوانید !  ایده های کاملا جدید و خلاقانه در حوزه بسته بندی

این دستگاه‌ها به‌دلیل جابه‌جایی کامل و خودکار محصول، دارای محدودیت وزنی و حجمی برای بسته‌بندی هستند و کالاهای سنگین را نمی‌توان توسط دستگاه‌های تسمه کش اتوماتیک بسته بندی کرد. معمولا برای بسته بندی کالاهای خیلی سنگین از تسمه کش‌های دستی استفاده می‌شود.

مشخصات فنی تسمه کش اتوماتیک

  • تسمه کش‌های اتوماتیک در دو نوع تک فاز و سه فاز بودن تولید می‌شوند و به همین خاطر ولتاژ مصرفی آن‌ها یا 220 ولت و یا 380 ولت است.
  • توان مصرفی عمده‌ی دستگاه‌های تسمه کش‌ تمام اتوماتیک بین 750 وات تا 2 کیلووات متغیر است.
  • محدودیت سایز کارتن‌ها برای بسته بندی توسط دستگاه‌های اتوماتیک وجود دارد. در واقع محدودیت حداقلی و حداکثری سایز قابل بسته بندی برای دستگاه های اتوماتیک، اعلام می‌شود.
  • دستگاه‌های تمام اتوماتیک قابلیت استفاده از تسمه‌های پلاستیکی و فلزی را دارند، البته در مشخصات دستگاه ذکر می‌شود که چه تسمه‌هایی برای آن مناسب هستند.
  • دستگاه‌های تمام اتوماتیک معمولا با قابلیت استفاده از چند عرض مختلف تسمه، تولید می‌شوند.

دستگاه تسمه کش نیمه اتوماتیک

همان‌طور که از نام این مدل از تسمه کش‌ها مشخص است، یک‌سری از اعمال تسمه‌ کشی بسته‌ها توسط نیروی انسانی باید انجام گیرد. در واقع برای تسمه کشی به دور محصول در دستگاه‌های نیمه اتوماتیک نیاز به دخالت انسان است و اپراتور بایستی که سر تسمه را به دور کالا بچرخاند. سرعت تسمه کشی در تسمه کش نیمه اتوماتیک نسبت به نوع اتوماتیک پایین‌تر است و به‌طور معمول توان انجام 24 تسمه را در یک دقیقه دارند. با این حال، مزایایی چون قیمت کمتر و اندازه‌ی کوچک‌تر دستگاه تسمه کش نیمه اتوماتیک، سبب شده تا این دستگاه ها برای واحدهای تولیدی و کارخانه‌جاتی که تیراژ بسته بندی متوسطی دارند، گزینه‌های مناسب‌تری باشند.

دستگاه‌های تسمه کش نیمه اتوماتیک در اندازه‌ها و ارتفاع‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند؛ برای بسته بندی کالاهای بسیار بزرگ و سنگین جهت جابه‌جایی و قرار دادن ساده‌تر کالا بر روی دستگاه، بهتر است تا از دستگاه‌های کم ارتفاع‌تر استفاده کنید.

همچنین بخوانید !  دستگاه شیرینگ پک چیست؟

تفاوت دستگاه تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

مشخصات فنی تسمه کش نیمه اتوماتیک

  • تسمه کش‌های نیمه اتوماتیک تنها به صورت تک فاز و با ولتاژ مصرفی 220 ولت تولید می‌شوند.
  • توان مصرفی عمده‌ی دستگاه‌های تسمه کش‌ نیمه اتوماتیک کمتر از دستگاه‌های اتوماتیک و کمتر از 750 است.
  • محدودیت سایز قابل بسته بندی، در دستگاه‌های نیمه اتوماتیک وجود ندارد و عمده‌ی کالاها را می‌توان توسط این دستگاه‌ها بسته بندی کرد.
  • دستگاه‌های نیمه اتوماتیک قابلیت استفاده از تسمه‌های پلاستیکی و فلزی را دارند، البته در مشخصات دستگاه ذکر می‌شود که چه تسمه‌هایی برای آن مناسب هستند.

اصلی‌ترین تفاوت‌های دستگاه تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

تا اینجای کار به‌طور کامل در مورد ویژگی‌ها و نحوه‌ی عملکرد دستگاه‌های تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک توضیح دادیم و یقینا برخی از تفاوت‌های میان این دستگاه‌ها را متوجه شده‌اید. به‌طور کلی از اصلی‌ترین تفاوت‌های ساختاری و عملکردی میان دستگاه‌های تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • دستگاه تسمه کش اتوماتیک برای بسته بندی کردن محصولات، دارای محدودیت سایز و وزن است و بیشتر از یک اندازه‌ی مشخص را نمی‌توان توسط این دستگاه‌ها بسته بندی کرد؛ در صورتی که محدودیت سایز قابل بسته بندی، در دستگاه‌های نیمه اتوماتیک وجود ندارد و عمده‌ی کالاها را می‌توان توسط این دستگاه‌ها بسته بندی کرد.
  • دستگاه تسمه کش اتوماتیک با توجه به کارکرد خودکار و سرعت بالایی که دارند، برای بسته بندی کالاها در تیراژ بالا مناسب‌اند، ولی تسمه کش نیمه اتوماتیک برای تیراژهای متوسط و رو به پایین مناسب‌تر است.
  • در دستگاه تسمه کش اتوماتیک تمام عملیات تسمه کشی و بسته بندی به‌صورت برنامه‌ریزی شده و خودکار انجام می‌شود؛ در حالی‌که در دستگاه تسمه کش نیمه اتوماتیک یک‌سری از اعمال تسمه‌ کشی بسته‌ها توسط نیروی انسانی باید انجام گیرد.
  • قیمت دستگاه تسمه کش نیمه اتوماتیک در مقایسه با مدل تمام اتوماتیک پایین‌تر است.

محصولات ما

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره رایگان