آموزش کار با انواع دستگاه تسمه کش

دستگاه تسمه کش

فهرست مطالب

آموزش کار با دستگاه تسمه کش از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران این دستگاه است که اغلب در مورد آن حتی به اندازه کاربرد و قیمت دستگاه تسمه کش نگرانی دارند. نکته‌ای که خیال کاربران و خریداران دستگاه تسمه کش را در این خصوص راحت می‌کند، اشتراک سادگی و آسان بودن کار با انواع مختلف این دستگاه است، اما این موضوع از اهمیت آموزش و رعایت نکات لازم در این خصوص کم نمی‌کند، به همین دلیل این مسئله کماکان نیازمند توجه مخاطبان است.

نحوه کار با دستگاه تسمه کش فلزی

شیوه‌های کاربری و آموزش کار با دستگاه تسمه کش فلزی

و دیگر مدل ها در درجه اول به نوع و ساختار دستگاه و در درجه دوم به مشخصات و قابلیت‌های هر دستگاه به‌طور جداگانه ربط دارد. قواعد عملکردی و استفاده از تسمه کش با توجه به قواعد خاص هر نشان تجاری با مرور دستورالعمل‌ها به‌راحتی قابل فراگیری است. جدا از این قواعد و دستورالعمل‌های خاص، انواع مختلف این تجهیزات به‌طورکلی سه عمل کشیدن، اتصال دادن یا قطع کردن تسمه را انجام می‌دهند و معمولاً تمامی این سازوکارها در دستگاه‌های مختلف از یک نوع با ساز و کار مشابهی انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب آموزش کار با این ابزار کاربردی نیازمند بخش‌بندی بر اساس انواع تسمه کش است تا کاربران با اصول و قواعد هر کدام به‌طور جداگانه آشنا شوند و به یک کلیت کاربردی در این زمینه دست پیدا کنند.

آموزش کار با دستگاه تسمه کش دستی

تسمه کش دستی از لحاظ ساختار و کارایی ساده‌ترین نوع دستگاه تسمه کش است و آموزش کار با آن در دو نوع تسمه کش محدود کش و نامحدود کش بسیار ساده است.

ویدیویی آموزش کار با دستگاه تسمه کش بادی

کار با تسمه کش محدود کش

در انواع تسمه کش دستی محدود کش که دستگاه تسمه کش سامسونگ کره‌ای یکی از مدل‌های آن است، دستگاه توانایی کشیدن تسمه در محدوده مشخصی از بدنه خود را دارد. تسمه پلاستیکی (PET و PP) از دو طرف در دو گیره این دستگاه قرار می‌گیرد و فرآیند کشش توسط اهرم کشش در دستگاه و با نزدیک شدن دو گیره دستگاه به هم انجام می‌شود. وقتی که کشش تسمه به دور بسته از این طریق به حد قابل قبول یا مورد انتظار رسید، دو سطح مقطع به هم رسیده و روی هم قرار گرفته تسمه به‌وسیله بست فلزی و انبر پرچ کن تسمه به هم متصل می‌شوند. دنباله تسمه هم بعد از اتصال تسمه به‌وسیله کاتر دستگاه و یک اهرم کوچک که روی گیره دوم قرار دارد، قطع می‌شود.

کار با تسمه کش نامحدود کش

در این نوع دستگاه‌های تسمه کش دستی بر خلاف نمونه محدود کش، عمل کشیدن تسمه به‌وسیله یک سازوکار دایره‌ای شکل که دارای زبانه‌هایی برای گیر انداختن تسمه است، انجام می‌شود. این ساختار دایره‌ای امکان کشش تسمه به‌صورت نامحدود و بدون وابستگی به طول دستگاه را فراهم می‌کند. برای کار با این دستگاه هم کافی است که سر تسمه در گیره اصلی متصل شود و انتهای تسمه داخل زبانه‌های ساز و کار دایره‌ای شکل دستگاه گیر کند. در ادامه اهرم این ساز و کار با به چرخش درآوردن گیره موجب جمع شدن تسمه به دور ساختار دایره‌ای و در نتیجه کشش تسمه به دور بسته می‌شود.
در این نوع دستگاه تسمه کش دستی مانند نمونه نامحدود کش، اتصال دو سر تسمه توسط بست فلزی و انبر تسمه یا اتصال دهنده حرارتی میسر می‌شود.

آموزش کار با تسمه کش بادی

تسمه کش بادی یا پنوماتیک کشش تسمه را از طریق نیروی کمپرسور باد و هوای فشرده شده ممکن می‌کند. آموزش کار با این دستگاه نیازمند آشنایی با قسمت‌های مختلف دستگاه است که مهم‌ترین آن‌ها شامل کلید کشش (که معمولاً در سمت راست قسمت کلیدها قرار دارد)، کلید اتصال یا جوش تسمه (در سمت چپ و معمولاً به رنگ نارنجی یا متفاوت از کلید کشش)، غلتک کشش، کاتر و کلید جداکننده تسمه از دستگاه (در قسمت زیر دسته دستگاه) می‌شود. تسمه کش بادی کاربری بسیار راحتی دارد و بعد از رد کردن تسمه به دور بسته و آزاد کردن اهرم زیر دستگاه، سر تسمه در قسمت زیر غلتک و زیر کاتر، و انتهای تسمه در زیر غلتک و بالای کاتر قرار می‌گیرد. بعد از اطمینان از درست قرار دادن تسمه در دستگاه، باید کلید کشش فشرده شود تا کشش دستگاه به دور بسته کامل شود. در مرحله بعد باید کلید اتصال تسمه فشرده شود تا تسمه به‌طور هم‌زمان قطع و به قسمت سر تسمه جوش داده شود. در انتها با لمس اهرم کوچک زیر دسته، دستگاه از تسمه جدا می‌شود و کاربر می‌تواند این عمل را دوباره تکرار کند.

اموزش ویدیویی کار با دستگاه تسمه کش

آموزش کار با دستگاه تسمه کش شارژی

دستگاه‌های تسمه کش شارژی از پرکاربردترین دستگاه‌های پرتابل تسمه کش است و از طریق نیروی ذخیره شده برق و باطری کار می‌کند. کاربری و نحوه کار با این دستگاه تقریباً مشابه کار با تسمه کش بادی است. در این دستگاه معمولاً اهرم کوچکی در زیر دسته برای آزاد کردن فضای مخصوص قرار گیری دو سر تسمه وجود دارد و عمل کشش و اتصال/برش تسمه هم توسط دو کلید جداگانه انجام می‌شود.

آموزش کار با دستگاه تسمه کش برقی

تسمه کش برقی اصطلاحی عمومی برای دسته‌بندی انواع اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک دستگاه تسمه کش است که معمولاً به‌صورت میزی و ثابت و فریم باز یا فریم بسته طراحی شده و مورد کاربری قرار می‌گیرد. جزئیات کار با دستگاه تسمه کش برقی با توجه به امکانات و قابلیت‌ها و دستورالعمل‌های خاص دستگاه‌ها، متفاوت است اما موارد و قواعد کلی‌ای را دربر می‌گیرد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
در بیشتر انواع این دستگاه بعد از قرار دادن رول تسمه درون جایگاه مخصوص تسمه در دستگاه و رد کردن و تنظیم آن در ساختارهای کِشنده، جوش دهنده و قطع کننده، تسمه کشی بسته‌های مختلف به‌راحتی انجام می‌شود و مانند دستگاه‌های پرتابل نیازی به رد کردن تسمه و تنظیم هر باره ندارد.
کشش، اتصال و قطع تسمه در این دستگاه‌ها به‌طور هم‌زمان و معمولاً با فشردن یک دکمه انجام می‌شود و نیازی به صرف وقت و توجه چند مرحله‌ای کاربر ندارد.
کار با دستگاه تسمه کش برقی فریم بسته به این دلیل که قسمت فریم یا قاب و چارچوب دستگاه وظیفه هدایت تسمه به دور بسته را بر عهده دارد، راحت‌تر است. البته کنترل تسمه در دستگاه‌های فریم بسته محدودیت‌هایی برای کاربران از نظر حجم بسته مناسب برای تسمه کشی در این دستگاه‌ها ایجاد می‌کند، اما از نظر سرعت و دقت تسمه کشی، کاربردی‌تر است.

فیلم کار با دستگاه تسمه کش

× مشاوره رایگان