تسمه pet (پلی اتیلن)

تسمه pet

فهرست مطالب

جهت تهیه تسمه pet (پلی اتیلن) از مجموعه صنایع بسته بندی تهران صنعت، با شماره 02177909052 تماس بگیرید.

تسمه های بسته بندی در جنس و ابعاد مختلفی تولید می شوند. یکی از این تسمه ها، تسمه pet است. پلی اتیلن ترفتالات یا PET از خانواده پلی استر بوده و نوعی رزین پلیمری ترموپلاستیک است. این پلاستیک مصنوعی برای تولید قطعات تزریقی، تسمه، ورق و بطری ها استفاده می شود. این نوع تسمه ها معمولا با کمک دستگاه تسمه کش استفاده می شود.

ویژگی ها و مزیت های تسمه PET

برای بارگزاری و بسته بندی های سنگین و برای بسته بندی های طولانی مدت از تسمه pet استفاده می شود.  در صورتی که تسمه pp برای بسته بندی های سبک و کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد. تسمه پلی اتیلن ترفتالات برای بارگیری در اسکله کشتی، صنایع پتروشیمی ها، سیمان و نساجی استفاده می شود.

از ویژگی ها و مزیت های تسمه PET می توان موارد زیر را نام برد:

  • استحکام کششی بالا
  • مقاوم به نفوذ گاز
  • مقاوم به دمای بالا
  • مقرون به صرفه در تولید
  • چگالی کم و وزن پایین
  • استحکام شکست بالا
  • صرفه جویی در هزینه حمل و نقل
  • سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت

تسمه های pet مقاومت بالایی دارند به همین دلیل برای بارگذاری های تحت تنش و سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. پلی اتیلن ترفتالات برای مدت طولانی می تواند، تحت کشش قرار بگیرد و از استحکام بالایی برخوردار است.

به دلیل بازیابی کشش مقاومت عالی در برابر ضربه دارد. تسمه بسته بندی PET مقاوم در برابر اشعه فرا بنفش است و کاربرد آسان و وزن سبکی دارد. تمام این خصوصیات در دماهای بالا هم وجود دارند این نوع تسمه ها خواص کشسانی بالایی دارند و بدون این که خواص خود را از دست دهند، می توانند تا 8 درصد کشیدگی را تحمل نمایند. شکل آن ها به هیچ عنوان تغییر پیدا نمی کند.

تسمه pet

فرآیند تولید تسمه بسته بندی pet

تولید راحت این نوع تسمه بسته بندی، باعث شده محبوبیت زیادی پیدا کند برای تولید این محصول در طی فرآیند کشش و اکسیژوژن تولید می شود.

این نوع تسمه ها گرانروی کمی دارند؛ لذا تولید آن ها به راحتی انجام خواهد شد. همچنین برای تولید تناژ بالا قالب ها برای مدت طولانی استفاده می شوند.

فرآیند تولید تسمه بسته بندی pet شامل مراحل زیر می شوند:

اکستروژن: پس از دانه بندی های گرانول های پلی پروپیلن، تصفیه آن انجام می شود. سپس آن ها را داخل مخزن دستگاه اکسترود می ریزنند و با قالب های چند کاناله مواد مذاب را اکسترود می کنند در حمام مواد مذاب را قرار می دهند تا جامد شوند.

فرآیند کشش: در مرحله دوم به نسبت کشش نهایی حداقل پنج به یک،  رشته های اکسترود شده تحت کشش قرار می گیرند. مهم ترین نکته در این مرحله فرآیند کشش و پایش پارامترهای فرآیند اکستروژن است.

حکاکی: برای افزایش سفتی تسمه در مرحله سوم ایجاد حکاکی انجام می شود. روند تغذیه تسمه در دستگاه های تسمه دار با افزایش سفتی تسمه و کاهش سطح تماس بهبود می یابد.

ثبیت: در مرحله چهارم برای حذف نیروهای داخلی بند و تنش زدایی در مجرای ثابت آن را گرم می کنند. در نتیجه از نظر ابعاد پایدار بوده و به انقباضات بعدی دچار نمی شود.

پیچیدن: در مرحله پنجم تسمه های PET با توجه به طول مورد نیاز به طور خودکار پیچیده می شوند. برچسب گذاری سیم پیچ ها باعث می شود، ردیابی با جزئیات انجام گردد. در مرحله پایانی بعد از این که تسمه تولید شد برای تست فشار، تست کشش و دیگر استانداردها به واحد کنترل کیفی انتقال داده می شود.

در این جا می توان به رفع عیوبی مانند شکست، احتمال تغییر شکل کامل کمک کرد.

فرآیند تولید تسمه pet همانند فرآیند تولید تسمه pp است. تسمه پلی اتیلن ترفتالات در دو نوع آجدار و ساده تولید می شود.  شیارهای منظمی روی تسمه های آجدار وجود دارد که باعث می شود، تسمه بتواند کالا را محکم نگاه دارد. عموما توسط تسمه کش بادی یا تسمه کش قابل حمل استفاده می شود.

تسمه pet

کاربرد تسمه pet

همان طور که همه شما می دانید تسمه های فلزی قابلیت های زیادی دارند؛ ولی تسمه پلی اتیلن ترفتالات رقیب سختی برای آن ها محسوب می شود.

کاربرد تسمه pet  به دلایل زیادی گسترش یافته است. هدف توسعه و استفاده از این نوع تسمه پلاستیکی شامل گزینه های زیر می شوند:

  • بهبود سطح کیفی: تسمه فلزی به دلیل لبه های تیز و برنده ای که دارد؛ ممکن  است باعث ایجاد جراحاتی گردد؛ ولی تسمه pet فاقد از این لبه ها است. همچنین تسمه های پلی اتیلن ترفتالات سبک هستند به همین دلیل به راحتی جا به جایی بسته ها انجام می شود. کاهش آسیب به محیط زیست: تولید تسمه های فلزی باعث ایجاد گازهای گلخانه ای می شوند و انرژی فراوانی مصرف خواهد شد. برای تولید تسمه های pet انرژی کمتری برای استفاده می شود، قابلیت بازیافت دارند و ضایعات کمتری ایجاد می کنند.
  • افزایش عملکرد و طول عمر: همان طور که قبلا اشاره کرده ایم تسمه های PET از استحکام بالایی برخوردار هستند. مقاومت به تغییرات ابعادی، کشش عالی، مقاومت به مواد شیمیایی و مقاومت به رطوبت ‎‌از مزیت های تسمه pet محسوب می شوند در برابر ضربه مقاومت عالی دارند به همین دلیل با برخی از فولادها در رقابت هستند به جهت استحکام کششی که دارند برای بارهای چوب بهترین گزینه محسوب می شوند.
  • کاهش هزینه: رول تسمه pet هزینه خرید آن 40 درصد ارزان تر است و تا 25 درصد می توان در هزینه صرفه جویی کرد. علاوه بر این امکان تولید سفارشی، کاهش وزن بار پالت، حمل و نقل ارزانتر و هزینه نگهداری کمتری دارد. برای تولید تسمه بسته بندی پلاستیکی علاوه بر این که از مواد pet استفاده می شود از مواد پلی پروپیلن هم استفاده می گردد. از ویژگی های مشترک تسمه های pet  و پلی پروپیلن می توان به قابلیت استفاده توسط دستگاه های تسمه کش نیمه اتومات و اتومات، ظاهر زیبا، فرآیند ساخت مشابه، استحکام بالا، قابلیت بازیافت، وزن سبک، تولید به صورت سفارشی، سهولت در جا به جایی اجسام، استحکام کششی مناسب و مقرون به صرفه بودن اشاره کرد.
× مشاوره رایگان