دستگاه رول باز کن

رول بازکن تسمه

فهرست مطالب

برای خرید دستگاه رول باز کن از صنایع بسته بندی تهران صنعت با شماره 02177909052 تماس بگیرید. همکاران ما شما را برای انتخاب و خرید دستگاه مناسب راهنمایی خواهند کرد.

رول بازکن ابزار جداگانه یا بخشی از یک دستگاه تسمه کش است که وظیفه نگه‌داری و هدایت انواع تسمه را در فرآیندهای تسمه کشی بر عهده دارد. تسمه در انواع مختلف معمولاً به‌صورت رول‌های سنگین قابل استفاده است و تنها در صورت قرار گفتن در رول بازکن یا ابزاری مشابه آن کاربری راحتی دارد. به‌این‌ترتیب انواع مختلف رول بازکن چه به‌صورت جداگانه و چه به‌صورت بخشی از دستگاه‌های تسمه کش، از ملزومات اصلی بسته‌بندی به شمار می‌آیند و عملکرد تسمه کشی بدون آن‌ها خصوصاً در مورد دستگاه‌های تسمه کش پرتابل، پردردسر و کند می‌شود.

رول بازکن چیست؟

رول بازکن را به‌طور مختصر می‌توان سازوکار بسیار ساده‌ای بر پایه یک محور تعریف کرد که رول تسمه در آن قرار می‌گیرد و به‌راحتی باز، هدایت و جابه‌جا می‌شود. قسمت محور در رول بازکن می‌تواند به‌صورت یک میله ساده (دارای حفاظ یا بدون آن) به جهت ثابت کردن مرکز رول تسمه به دور آن، یا یک چرخ توخالی برای پر شدن توسط تسمه و ساختار دادن به آن باشد. رول بازکن معمولاً به‌صورت یک قطعه داخلی در انواع دستگاه تسمه کش برقی قرار گیرد و برای دستگاه‌های پرتابل هم مانند دستگاه تسمه کش دستی یا بادی، به‌صورت یک ابزار جداگانه و کمک‌رسان به فرآیندها، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رول بازکن‌های مجزا از دستگاه تسمه کش همین‌طور برای حمل، هدایت و انتقال محتویات رول تسمه به قسمت رول بازکن داخلی دستگاه‌های برقی و ثابت هم کاربرد دارد، به همین دلیل به‌عنوان یک ابزار مستقل در تمامی فعالیت‌های بسته‌بندی با هر نوع دستگاه تسمه کش شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این ابزار با توجه به ساختار کلی برای انواع تسمه پلاستیکی (pet و PP) و تسمه فلزی استفاده می‌شود، اما انسجام کلی و متریال اصلی آن با دلیل وزن بیشتر تسمه فلزی نسبت به تسمه پلاستیکی، باید بهتر و متناسب با شرایط استفاده با این نوع تسمه باشد.

رول بازکن تسمه

اجزا، مشخصات و ویژگی‌های کلی رول بازکن

رول بازکن یک ابزار بسیار ساده است که تمامی اجزای آن با هدف مستحکم کردن یک محور شکل گرفته است. محور انواع رول بازکن می‌تواند به‌صورت یک میله ثابت یا یک چرخ متحرک باشد. در حالت اول میله رول بازکن درون مرکز توخالی رول‌های بسته بندی شده تسمه قرار می‌گیرد و این رول تسمه است که دور محور ابزار می‌گردد. در حالت دوم تسمه‌های باز و پراکنده به دور چرخ متحرک رول بازکن پیچیده می‌شود و برای حمل‌ونقل و هدایت بهتر در کنار دستگاه‌های تسمه کش آماده می‌شود.
چرخ‌های مخصوص جابه‌جایی هم از دیگر مشخصات و اجزای مهم رول بازکن محسوب می‌شود. این اجزا که البته ممکن است در همهٔ انواع این تجهیزات وجود نداشته باشد، کار حمل‌ونقل رول تسمه را راحت می‌کند و به‌خصوص در مورد رول‌های سنگین وزن تسمه فلزی، بسیار کاربردی است.

سبد یا صفحه و قسمت مخصوص نگه‌داری ابزار و ملزومات هم یکی دیگر از اجزاء و مشخصات رول بازکن است که در بیشتر موارد برای انواع این تجهیزات در نظر گرفته می‌شود. این قسمت برای قرار دادن و ایجاد یک سطح مقطع برای دستگاه تسمه کش پرتابل، بست‌های فلزی و انبر پرچ (در خصوص دستگاه تسمه کش دستی) و سایر ابزارآلات مورد نیاز در کار تسمه کشی مانند کاتر، انبر و… کاربرد دارد. وجود این قسمت طبیعتاً به روند کار نظم بیشتری می‌دهد و احتمال آسیب به دستگاه یا گم شدن و هدر رفت ملزومات بسته‌بندی را هم کاهش می‌دهد.
درنهایت بیشتر انواع این تجهیزات مجهز به دسته‌هایی هستند که برای جابه‌جایی راحت‌تر رول بازکن و تسمه کارایی دارد و مجموعه ساختاری این وسیله را تکمیل می‌کند.

کاربردهای رول بازکن

در فرآیندهایی که به‌طور مستقیم از انواع دستگاه تسمه پرتابل استفاده می‌شود، رول بازکن مکمل دستگاه‌های اصلی است. یکی از اصلی‌ترین دلایل طراحی و ساخت دستگاه‌های تسمه کش به‌صورت پرتابل و با قابلیت جابه‌جایی، متنوع بودن با غیرثابت بودن مکان تسمه کشی است؛ یعنی کاربر مجبور است (غالباً به دلیل وزن بالای بسته‌ها یا محصولاتی که باید تسمه کشی بر روی آن‌ها انجام شود) هر بار مکانش را تغییر دهد و به نزدیکی محلی که سوژه تسمه کشی در آنجا قرار دارد، برود. برای مثال کاربرد دستگاه تسمه کش شارژی به‌عنوان یک دستگاه پرتابل تسمه کش بدون رول بازکن مخدوش می‌شود، چون این وسیله با حمل و در اختیار قرار دادن رول تسمه به‌عنوان اصلی‌ترین ماده خام دستگاه تسمه کش، کاربری پرتابل این دستگاه را معنا می‌کند.

 

در غیر این صورت کاربر دستگاه هر بار مجبور می‌شود رول تسمه را به محل مورد نظر حمل کند و برای آماده به کار کردن آن هم انرژی مضاعفی صرف کند. بنابراین کاربرد رول بازکن به‌طورکلی راحت‌ کردن فرآیند حمل و جابه‌جایی تسمه است و این خدمات را علاوه بر دستگاه‌های تسمه کش پرتابل، برای دستگاه‌های تسمه کش برقی یا ثبات هم انجام می‌دهد. این دسته از دستگاه‌ها انواع مختلفی به شکل اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک دارند و می‌دانیم که رول بازکن در عموم آن‌ها بخشی از ساختار کلی دستگاه و از قطعات اصلی آن است، اما برای شماری از این تجهیزات هم رول بازکن نقش یکی از ملزومات تکمیل کننده را دارد، چون به فرآیند پر کردن رول تسمه در انواعی که با این مکانیسم کار می‌کنند کمک می‌کند یا حمل‌ونقل رول‌های مخصوص سایر دستگاه‌ها را راحت‌تر می‌کند.

رول بازکن تسمه

مزایای استفاده از رول بازکن

دستگاه رول بازکن با ساختار و کاربری ساده‌ای که دارد، بخشی از فرآیندهای تسمه کشی را که مربوط به حمل تسمه و تحت کنترل درآوردن آن می‌شود، راحت می‌کند.

این وسیله از به‌هم‌ریختگی و آشفتگی رول تسمه خریداری شده به‌صورت خام جلوگیری می‌کند و از این طریق از هدر رفت نیرویی که صرف این مسئله می‌شود، جلوگیری می‌کند.

کنترل مقدار مصرفی تسمه از کاربردهای اصلی رول بازکن است. این مسئله به‌خودی‌خود میزان دور ریز و اضافه مصرف تسمه را کاهش می‌دهد و هزینه‌های اضافی در این زمینه را کاهش می‌دهد.

ذخیره‌سازی نیروی جسمی و کاهش هدر رفت انرژی از دیگر مزایای رول بازکن است که در نتیجه تسهیل شرایط حمل‌ونقل و کنترل تسمه حاصل می‌شود.

کاربران انواع دستگاه تسمه کش می‌توانند با کمک این ابزار با سرعت بیشتری فعالیت کنند و تمرکز اصلی خود را بر روی تنظیم مقدار کشش تسمه و حالت صحیح آن متمرکز کنند؛ و نه چگونگی رفتار آزادانه تسمه و رولِ بدون محافظ.

× مشاوره رایگان