انواع کارتن مناسب بسته بندی

انواع کارتن مناسب بسته بندی

فهرست مطالب

انواع کارتن مناسب بسته بندی را می‌توان از نظر معیارهای متفاوتی مورد بررسی قرار داد که مهم‌ترین آن‌ها انواع کارتن بسته بندی بر اساس ساختار، شکل و فرم و همچنین کاربرد است. هر کدام از این انواع کارتن برای بسته بندی در شرایط مختلفی مناسب هستند و شناخت آن‌ها علاوه بر معرفی امکانات موجود در بسته بندی با استفاده از کارتن، مشخصات و کاربرد هر کدام از این امکانات را معرفی می‌کند، به‌این‌ترتیب یکی از پرتکرارترین سؤالاتی که همراه از کارشناسان صنایع بسته بندی تهران صنعت پرسیده می‌شود نیز پاسخ داده می‌شود: که اصولاً کدام انواع کارتن برای تسمه کشی توسط دستگاه‌های تسمه مناسب هستند و در کل قابلیت‌های بهتری برای بسته بندی ارائه می‌دهند؟

انواع کارتن مناسب بسته بندی از نظر ساختار

کارتن تاشو

انواع کارتن تاشو طیف متنوعی از کارتن‌های مناسب بسته بندی را با اشکال ساده تا پیچیده در بر می‌گیرد و یک انتخاب عالی برای بسته بندی انواع مواد و محصولات مختلف به شمار می‌رود. علت نام گذاری این انواع کارتن مورد مصرف در بسته بندی، شکل گیری حجم کارتن از طریق تا شدن یک سطح مقوای برش داده شده است. ساده‌ترین شکل کارتن‌های تاشو مکعب مربع و مکعب مستطیل است و چون این نوع از نظر استحکام ضعف دارد، برای بسته بندی کالاها یا هر نوع محتویات سبک‌تر مناسب است و در صورت قرار دادن اجسام و مواد سنگین‌تر درون آن، باید حتماً توسط انواع دستگاه تسمه کش مانند تسمه کش بادی یا دستی، تسمه کشی و مستحکم شود.

کارتن دایکات

انواع کارتن دایکاتی که مهم‌ترین مشخصه آن‌ها اشکال غیرمتعارف و متنوع کارتن به صورت مختلفی مانند کارتن دایکاتی خود قفل شونده، کارتن دایکاتی سوراخ‌دار و غیره است، با استفاده از دستگاه‌های دایکات ساخته می‌شود و به همین دلیل نام کارتن‌های دایکاتی بر خورد گرفته است. این انواع کارتن تقریباً برای بسته بندی کالاها و محتویات گوناگونی مانند لوازم‌التحریر، کتاب‌ها، میوه‌ها و سایر محصولات کاربرد داشته و در واقع بخش مهمی از ساز و کار ارائه کالاها به بازار محسوب می‌شود.

انواع کارتن مناسب بسته بندی

انواع کارتن مناسب بسته بندی از نظر شکل

انواع کارتن بسته بندی از نظر شکل موارد زیادی را در بر می‌گیرد که برای نمونه در زیر به چند نمونه اشاره می‌شود:

همچنین بخوانید !  دستگاه تسمه کش ماکیتا چیست؟

کارتن‌های چاک دار ساده

این نوع از کارتن‌ها از نظر شکل که با نام کارتن‌های RSC یا چهار درب هم شناخته می‌شوند، همان کارتن‌های معمولی هستند که زائده‌های چهار طرفه کارتن در قسمت بالا و پایین کارتن، حالت چاک‌دار یا قفل ضربدری کارتن را ساخته و باعث مسدود شدن سطوح مختلف بسته بندی می‌شود.

کارتن‌های جعبه‌ای

این دسته از کارتن‌های مناسب بسته‌بندی که با نام کارتن‌های بایگانی هم شناخته می‌شوند، بیشتر طبق ساز و کار تهیه و ساخت کارتن‌های دایکات ساخته شده و به همین دلیل یکی از انواع کارتن‌های دایکات محسوب شده و مهم‌ترین مشخصه آن برخورداری از قسمت درب جداگانه مانند کارتن‌های کفش است که قرارگیری محصولات یا هرگونه محتویات درون بسته را راحت کرده و مانند کارتن‌های تاشو از نظر مسدود شدن کامل منافذ، ضعف ندارد.

کارتن پنجره‌ای

این دسته از انواع کارتن در ساختار خود یک قسمت پنجره مانند برای قابل روئیت کردن بخش‌هایی از محتویات درون بسته بندی دارد و به همین دلیل با نام کارتن‌های پنجره‌ای شناخته می‌شود. بسته بندی لوازم و محتویاتی که به هر نحوی جنبه تزئینی داشته باشند در این نوع کارتن‌ مناسب است.

کارتن سینی شکل

بیشتر افراد با این نوع کارتن مناسب بسته بندی در بسته بندی مواد غذایی به‌خصوص میوه‌ها آشنا هستند و مشخصه بارز آن‌ها عمق کم و باز و بدون حفاظ بودن قسمت فوقانی کارتن است.

کارتن کشویی با تلسکوپی

این نوع از کارتن‌های دایکات، به‌صورت یک کشو ساخته می‌شوند و گزینه خوبی برای بسته بندی کتاب‌ها، کاغذ، لوازم با ارزش و… محسوب می‌شود.

انواع کارتن مناسب بسته بندی از نظر کاربرد

کارتن‌های راه راه

کارتن‌های راه راه یا موج‌دار بر اساس شکل ساختاری مقواهای بدنه کارتن که در قسمت داخلی به شکل موج دار است با این نام شناخته می‌شود و از نظر ساختار در دسته انواع کارتن تاشو قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین مورد کاربرد این کارتن‌ها در بسته بندی‌های متفرقه مانند اسباب کشی، بسته بندی و ارسال محصولات کارگاه‌ها و تولیدی‌های کوچک و… است.

کارتن چند لایه

در انواع کارتن چندلایه ویژگی استحکام کارتن برای بسته بندی مورد نظر است. بیشتر این کارتن‌ها به‌صورت سه لایه ساخته می‌شود و برای بسته بندی محصولات سنگین، حساس و در ابعاد بزرگ مانند لوازم صوتی و تصویری، لوازم برقی خانگی، لوازم گازسوز و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از انواع دستگاه تسمه کش مانند دستگاه تسمه کش شارژی برای محکم‌تر کردن بسته بندی با استفاده از این انواع کارتن ضروری است، چراکه ساختار بسته بندی را محکم و قابل حمل می‌کند.

همچنین بخوانید !  روش بسته بندی ظروف شکستنی در اسباب کشی

انواع کارتن مناسب بسته بندی

کارتن‌های لمینتی

برای مصارفی که محصولات باید درون کارتن‌های خاص از نظر ظاهر بسته بندی شود، کارتن‌های لمینتی انتخاب مناسبی است چراکه بر روی این دسته از کارتن‌ها تمامی نوشته‌ها و نقوش مورد نظر بر روی یک لایه مخصوص با نام لمینت چاپ می‌شود و جنبه‌های بصری ویژه‌ای به بسته بندی اضافه می‌کند. دیگر مزیت این نوع از کارتن‌های مناسب بسته بندی علاوه بر چاپ دار بودن، مقاومت بالای آن‌ها در برابر تأثیرپذیری بسته از هرگونه عوامل لکه کننده مانند چربی و رطوبت است و هرچند که قیمت بالاتری نسبت به کارتن‌های معمولی دارد، اما با ظاهر جذاب موجب بهتر شدن وضعیت محصولات از نظر بازاریابی می‌شود.

کارتن‌های آسپتیک

انواع کارتن آسپتیک از نظر کاربرد، برای بسته بندی محصولات غذایی به‌خصوص مایعات مانند شیر و آب‌میوه‌ها بهترین انتخاب است چراکه خاصیت ضد باکتری و محافظت تمام و کمال از محتویات بسته را ارائه می‌دهد. مزیت برتر این نوع از کارتن مربوط به قیمت پایین‌تر آن نسبت به سایر موارد مناسب بسته بندی این نوع محصولات مانند بطری‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی می‌شود.

کارتن‌های بالای شیروانی

این نوع از کارتن مناسب بسته بندی هم مانند کارتن‌های آسپتیک برای بسته‌بندی مواد غذایی به‌خصوص مایعات ایدئال است چون توسط یک لایه پلی اتیلن پوشیده شده و مانع از نفوذ عوامل خارجی به درون بسته و همچنین نشت مایعات به بیرون از بسته بندی می‌شود.

کارتن سخت

کارتن سخت یا کارتن‌ سفت و سخت یا کارتن‌های تنظیم، مشخصه بارزی از نظر استحکام بالای بدنه دارد و به همین نسبت برای بسته بندی کالاهایی که باید با شرایط ایمنی مناسب بسته بندی و حمل شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مانند محصولات لوکس از قبیل جواهرات، عطر، گوشی‌های موبایل خاص و…

محصولات ما

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره رایگان