دستگاه شیرینگ پک چیست؟

دستگاه شیرینگ پک

فهرست مطالب

دستگاه شیرینگ پک دستگاهی است که از دو بخش بسیار مهم کوره حرارتی و دستگاه دوخت تشکیل شده است. اصلی ترین کاربرد این دستگاه بسته بندی و پک کردن محصولات مختلف با سایزهای متفاوت است. امروزه به دلیل اهمیت بالای زمان در امر تولید و بسته بندی انواع محصولاتT از این دستگاه در کارخانه ها و تولیدی های بزرگ و کوچک استفاده می شود.

دستگاه شیرینگ پک دارای انواع مختلفی است که هر کدام از قابلیت های مخصوص به خود برخوردار هستند. می توان دستگاه شیرینگ پک را جایگزینی مناسب برای انواع تسمه کش ها از جمله تسمه کش بادی، تسمه کش شارژی، تسمه کش دستی و تسمه کش برقی دانست.

ویژگی های کاربردی دستگاه شیرینگ پک

دستگاه شیرینگ پک دارای مشخصه های کاربرد بسیاری است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

شرینگ کردن پلاستیک بر روی محصولات مختلف به عنوان عایق و برای جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت به آن ها

● قرار دادن چندین محصول در کنار هم که از لحاظ تعادل پایدار نیستند و بسته بندی آن ها

● بسته بندی شفاف محصولات، به نوعی که محصول مورد نظر کاملا نمایان باشد

● شرینگ کردن برخی محصولات جهت نمایش شکل، سایز و طرح و مدل آنها

چگونگی عملکرد دستگاه شیرینگ پک

کارکرد دستگاه شیرینگ پک به این صورت است که ابتدا اپراتور محصول و یا کالای مورد نظر را با استفاده از نوار نقاله به درون کوره دستگاه منتقل می کند. در ادامه مقداری فیلم شیرینگ یا پلاستیک به دور محصول پیچیده می شود. در مرحله بعد محصول را از درون کوره که تقریبا محفظه مانند است عبور می دهند. در درون کوره مقداری حرارت را به پلاستیک پیچیده شده به دور محصول وارد می کنند. انجام این کار برای نرم و منعطف شدن پلاستیک ضروری است. در قسمت انتهایی کوره فن های خنک کننده ای تعبیه شده اند که هوای خنک را به لایه پلاستیک دور محصول می دمند تا لایه شیرینگ خشک و منقبض شود. بعد از اتمام این مرحله می توان محصول بسته بندی شده را تحویل گرفت.

نکات کلیدی در استفاده از دستگاه شیرینگ پک

پیش از استفاده از دستگاه شیرینگ پک لازم است نکاتی را مورد توجه ویژه قرار داد. برخی از این نکات مهم عبارتند از:

ابعاد و اندازه های محصولی که قرار است شیرینگ شود را مورد بررسی دقیق قرار داد

همچنین بخوانید !  کاربرد نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی

● وزن محصول را اندازه گرفته و آن را با قابلیت دستگاه سنجید

● میزان سرعت بسته بندی برای هر محصول

● پیوسته بودن خط تولید که آیا محصولات را باید به صورت پشت سر هم بسته بندی کرد یا خیر؟

● آیا امکان دپوی محصولات وجود دارد؟

● نحوه چیدمان محصول در خط تولید به چه نحوی است؟

● محدودیت های خط تولید چگونه است؟

● آیا الزامی برای بسته بندی محصول وجود دارد؟

دستگاه شیرینگ پک دارای چند سیستم مهم است؟

دستگاه شیرینگ پک از دو سیستم بسیار مهم و مجزا تشکیل شده است که عبارتند از:

● سیستم دوخت

دوخت پلاستیک مهم ترین کاری است که در این بخش انجام می شود. دوخت باعث می شود تا شیرینگ به دور محصول نگه داشته شود. دوخت در این بخش به وسیله سیم دوخت یا تیغه دوخت صورت می گیرد. همچنین دوخت در این سیستم به سه شکل مختلف از جمله:

دوخت و برش سیمی

تیغه دوخت و برش آلومینیومی با روکش تفلون صنعتی ضد سایش
تیغه دوخت سیمی با روکش سیلیکون نسوز انجام می شود.
● سیستم تونل حرارتی

این سیستم از مهم ترین بخش های دستگاه شیرینگ پک بوده که عملیات مهم شیرینگ را انجام می دهد. تونل حرارتی دستگاه به وسیله برق، گاز و یا با ترکیب هر دو عمل می کند. دستگاه هایی که سیستم تونل آن ها با برق و گاز کار می کند را دوگانه سوز می گویند. دمای این بخش از دستگاه باید در حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد باشد.

انواع دستگاه شیرینگ پک از لحاظ سیستم

انواع دستگاه شیرینگ پک
دستگاه شیرینگ پک را از لحاظ سیستم در انواع مختلفی طراحی و تولید می کنند. مدل های مختلف این دستگاه شامل موارد زیر می باشد.

● دستگاه با سیستم دستی

این نوع دستگاه فاقد هر نوع موتور و یا جک بوده و اپراتور برای دوخت و برش شیرینگ پک از دست استفاده می کند. علاوه بر آن در تونل حرارتی این دستگاه نوار نقاله وجود ندارد.

● دستگاه با سیستم اتوماتیک

این نوع دستگاه برای کار نیازی به اپراتور ندارد. همچنین به خط تولید متصل بوده و قادر است تعداد ۱۰۰ محصول را به صورت پشت سر هم بسته بندی کند.

● دستگاه با سیستم نیمه اتوماتیک

همچنین بخوانید !  آیا تسمه کش بادی با پمپ باد کار می کند؟

این نوع دستگاه شیرینگ پک بخشی از فرایند دوخت و برش را به وسیله جک پنوماتیک و اتوماسیون انجام می دهد. با توجه به سلیقه سازنده دستگاه و نوع طراحی آن، ویژگی نیمه اتوماتیک بودن دستگاه می تواند متفاوت باشد. در برخی از این دستگاه ها بجز دوخت و برش پروسه هدایت محصول به پشت دوخت نیز به صورت اتوماتیک انجام می شود.

● دستگاه با سیستم فول اتوماتیک

این مدل دستگاه شیرینگ پک مدت زمان زیادی بدون دخالت اپراتور قادر به کار است. همچنین این دستگاه قادر است ۳۰۰ محصول را ظرف مدت یک ساعت بسته بندی کند. تنظیمات این دستگاه از طریق نرم افزار بوده و تغییرات هوشمندانه آن از طریق هوش مصنوعی انجام می شود

دستگاه شیرینگ پک رستورانی چیست؟دستگاه شیرینگ پک رستورانی یکی از انواع مختلف شیرینگ پک است که در صنایع مختلف از جمله صنعت داروسازی، غذایی و شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل نامگذاری این دستگاه به نام رستورانی آن است که بیشترین استفاده آن در رستوران ها و جهت قرار دادن لایه شیرینگ بر روی مواد غذایی می باشد. این نوع دستگاه را در دو مدل رومیزی و پایه دار تولید می نمایند.

شیرینگ پک تونلی در چه مواردی کاربرد دارد؟

دستگاه شیرینگ پک تونلی یکی دیگر از مدل های شیرینگ پک است که برای بسته بندی محصولات از فیلم های pof و pvc استفاده می کند. این مدل دستگاه بیشتر در صنایع غذایی و کشاورزی کاربرد دارد. همچنین در بسته بندی قطعات خودرو، انواع بطری ها و بسته بندی انواع کارتن نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

شیرینگ پک کابینی چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

دستگاه کابینی مدلی دیگر از دستگاه شیرینگ پک است که دارای ابعاد کوچکی بوده و برای راه اندازی نیاز به فضای زیادی ندارد. این دستگاه را بیشتر برای استفاده در کارگاه های کوچک و همچنین منازل طراحی کرده اند. البته از این دستگاه می توان در هتل ها و رستوران ها نیز استفاده نمود. زیرا تنها تفاوت آن با سایر مدل ها در اندازه کوچک آن است. وگرنه از تمامی قابلیت های منحصر به فرد یک شیرینگ پک کاربردی برخوردار می باشد. افراد می توانند از این دستگاه برای بسته بندی انواع شوینده ها، شکلات و شیرینی، ادویه جات و بیسکویت ها و خشکبار استفاده کنند.

محصولات ما

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره رایگان