ملزومات بسته‌بندی با دستگاه‌های تسمه کش

دستگاه تسمه کش

فهرست مطالب

یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌ها در صنعت بسته‌بندی، دستگاه‌های تسمه کش‌ هستند؛ این دستگاه‌ها از طریق پیچیدن تسمه‌هایی از جنس پروپیلن، پلی اتیلن به طرفین جعبه‌ی کالاها، بسته‌بندی یکپارچه و مقاومی را موجب می‌شوند. دستگاه‌های تسمه کش در انواع متفاوتی تولید می‌شوند؛ دستگاه تسمه کش بادی، تسمه کش دستی و تسمه کش برقی جزو انواع مختلف تسمه کش‌ها هستند. تمامی دستگاه‌های تسمه کش‌ برای تسمه کشی به ملزومات و ابزارهای دیگری نظیر تسمه، بست تسمه، دستگاه رول بازکن، انبر پرچ و … نیاز دارند. البته برخی از دستگاه‌ها مانند تسمه کش‌های اتوماتیک با داشتن رول و قابلیت جوش حرارتی دستگاه، نیازی به رول باز کن تسمه و انبر حرارتی یا انبر پرچ فلزی ندارند؛ ولی در برخی از دستگاه‌ها، تهیه کردن این موارد الزامی است.

تسمه‌های پلاستیکی و فلزی

تسمه‌های بسته‌بندی در اجناس متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند که از دیدگاه مقاومت کششی، قابلیت ارتجاعی، میزان مقاومت در برابر بریده شدن، میزان کشش ایجاد شده پس از بسته بندی و … دارای مشخصات متفاوتی هستند. مهم‌ترین موضوع در انتخاب تسمه، این است که اطمینان حاصل کنید که تسمه برای وزن و بسته‌ی مدنظرتان، به قدر کافی مستحکم است. میزان استحکام تسمه و مقاومت آن در برابر نیروهای وارده، به عنوان مقاومت کششی تسمه (Tensile Strength) شناخته می‌شود. میزان مقاومت کششی مورد نیاز برای تسمه، به وزن و اندازه‌ی بسته و فشارهایی که در حین جابه‌جایی به تسمه وارد خواهد شد، وابسته است. به موارد دیگری چون شرایط دمایی و رطوبت و مجاورت با مواد خورنده نیز باید در حین انتخاب تسمه، دقت شود.

رایج‌ترین جنس تسمه‌ها، تسمه‌های آهنی و پلاستیکی شامل پلی پروپیلن (PP) و پلی استر (PET) هستند که هر کدام‌شان ویژگی‌های متفاوت و کاربردهای خاص خود را دارند. علاوه‌بر این، برخی از دستگاه‌ها صرفا امکان استفاده از تسمه‌های پلاستیکی و یا فلزی را دارند و در حین تهیه‌ی تسمه، باید این مورد در نظر گرفته شود.

تسمه های پلاستیکی و فلزی

رول بازکن تسمه

این ابزار کارآمد برای حمل و نقل ساده‌تر و استفاده راحت از تسمه‌های پلاستیکی استفاده می‌گردد. در هنگام باز کردن رول‌های جدید تمسه‌های پلاستیکی برای استفاده در دستگاه، امکان پیچ‌خوردگی و به‌هم ریختگی آن‌ها وجود دارد و این ابزار مانع این مشکل می‌شود. برخی از رول بازکن‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که علاوه بر بخش رول، دارای سبد ابزار و بست تسمه نیز هستند تا اپراتور به‌سادگی به ابزارهای مختلف دسترسی داشته باشد. همچنین برخی از این دستگاه‌ها به‌صورت چرخ‌دار و با قابلیت حرکت آسان، تولید می‌شوند.

بست تسمه

تسمه‌هایی که به دور بسته‌بندی پیچیده می‌شوند از طریق قطعه‌ای به نام بست تسمه، مستحکم می‌شوند. بست‌های تسمه کش در جنس و ابعاد متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند. بست‌ها در دو حالت معمولی و کمربندی و معمولا از جنس فلزی تولید می‌شوند.

همچنین بخوانید !  تنظیمات دستگاه تسمه کش بادی

برای اتصال تسمه‌های پلاستیکی می‌توان از بست‌های فلزی، بست‌های کمربندی پلاستیکی و یا جوش حرارتی استفاده کرد؛ اما بست‌های فلزی معمولا از طریق جوش نقطه‌ای، دستگاه پرچ مخصوص و ایجاد فرورفتگی و بست‌های فلزی مخصوص، به هم متصل می‌شوند.

علاوه‌بر جنس، سایز بست‌ها نیز باید متناسب اندازه‌ی تسمه‌ها باشد، بست‌ها در سایزهای گوناگون 13، 16، 19، 25 و 32 و … تولید می‌شوند و اندازه‌ی بست‌ها نیز باید با آن‌ها هماهنگی داشته باشد.

بست صفحه

انبر جهت پانچ (پرچ)

تسمه کش‌های دستی که در میان انواع دستگاه‌های تسمه کش، با توجه به سبکی، قیمت مناسب و سهولت جابه‌جایی، کاربرد عمده‌ای دارند؛ معمولا عملیات کشیدن و برش تسمه را خود انجام می‌دهند؛ اما برای اتصال تسمه‌ها به بست فلزی و ابزاری تحت عنوان انبر تسمه کش نیاز است. کار انبر تسمه کش یا انبر پرچ، پرس بست و محکم کردن بست است.

ملزومات مورد نیاز دستگاه تسمه کش دستی

تسمه كش دستی با توجه به قیمت کم و کاربرد راحت، جزو بهترين و مناسب‌ترين نوع دستگاه‌های تسمه كش به‌خصوص در تیراژ کم، محسوب می‌شود. كار كردن با تسمه كش دستی ساده بوده و از سرعت كاركرد قابل قبولي نیز برخوردار است.

تسمه كش دستی در دو نوع با کشش محدود و نامحدود تولید می‌شود؛ در مدلی که اصطلاحا با عنوان نامحدودكش معروف است، ميزان كشش تسمه محدوديت نداشته و براي تسمه كشي بارهاي سنگين و حجيم، انتخاب کاملا مناسبي است.

تسمه کش‌های دستی عمدتا به‌صورت دوکاره تولید می‌شوند؛ در واقع این نوع دستگاه‌ها علاوه بر كشش، كار برش تسمه را نيز از طریق فشار اهرمی که در آن‌ها تعبیه شده، انجام مي دهد. برای این نوع دستگاه‌ها نياز به يك انبر جهت پانچ بست فلزی نيز مي باشد. بنابراین در تسمه کش‌های دستی دو کاره، علاوه بر تسمه، به بست فلزی، انبر پانچ نیز نیاز است.

اما با به‌کارگیری از یک دستگاه اتصال‌دهنده‌ی حرارتی که عموما با عنوان انبر برقی از آن یاد می‌شود، می‌توان تسمه‌ها را با جوش حرارتی به هم متصل کرد. بنابراین دیگر نیازی به بست تسمه نیز نخواهد بود و به‌جای انبر پرچ از انبر برقی استفاده می‌شود.

علاوه بر این، نوعی تسمه کش دستی با عنوان تسمه کش فلزی سه اهرمه نیز تولید می‌شود که قابلیت کشیدن، برش و اتصال را به تنهایی دارد. در تسمه کش دستی فلزی سه اهرمه، احتیاجی به انرژی برق و تسمه کش برقی و بادی گران‌قیمت نیست و کارگاه‌ها و تولیدکننده‌های محصولات صنعتی و تجاری می‌توانند از این نوع تسمه کش، جهت بسته‌بندی موارد حجیم و وزین استفاده کنند. این دستگاه‌ها از طریق نیروی مکانیکی‌ که باید از طریق اپراتور به اهرم‌ها اعمال شود، کلیه عملیات تسمه کشی را بدون احتیاج به پرچ‌کن و پرچ و بست، انجام می‌دهد.

همچنین بخوانید !  تفاوت دستگاه تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

تسمه کش بسته بندی در چه صنایعی استفاده میشود؟

تسمه کش بسته بندی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برخی از این صنایع عبارتند از:

1. حمل و نقل و لجستیک: در صنعت حمل و نقل و لجستیک، تسمه کش بسته بندی برای بسته‌بندی و نگهداری بارها و بسته‌ها در طول مراحل حمل و نقل استفاده می‌شود. این تسمه‌ها باعث تثبیت و محکم نگه داشتن بسته‌بندی می‌شوند و از خطر خلخل شدن و آسیب دیدن بسته‌ها در طول حمل و نقل جلوگیری می‌کنند.

2. صنعت ساخت و ساز: در صنعت ساخت و ساز، تسمه کش بسته بندی برای بسته‌بندی مواد ساختمانی مانند قطعات فلزی، لوله‌ها، و وسایل سنگین استفاده می‌شود. این تسمه‌ها به دلیل قدرت کشش بالا و توانایی تثبیت مواد سنگین، در جلوگیری از حرکت و آسیب دیدن این مواد مؤثر هستند.

3. صنعت غذایی: در صنعت غذایی، تسمه کش بسته بندی برای بسته‌بندی و نگهداری محصولات غذایی مانند جعبه‌های کارتنی، بطری‌ها، و بسته‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. این تسمه‌ها به صورت محکم بسته‌بندی را انجام می‌دهند و از ورود هوا، رطوبت، و آلودگی به محصولات جلوگیری می‌کنند.

4. صنعت دارویی: در صنعت دارویی، تسمه کش بسته بندی برای بسته‌بندی و نگهداری قرص‌ها، کپسول‌ها، و بسته‌بندی‌های دیگر دارویی استفاده می‌شود. این تسمه‌ها به صورت ایمن و محکم بسته‌بندی را انجام می‌دهند و از نفوذ هوا و رطوبت به داخل بسته‌بندی جلوگیری می‌کنند.

علاوه بر این، تسمه کش بسته بندی در صنایع دیگری مانند صنعت الکترونیک، صنعت خودروسازی، و صنعت فرآوری مواد نیز استفاده می‌شود.

ملزومات مورد نیاز دستگاه تسمه کش برقی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

در دستگاه‌های تسمه کش برقی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک با وجود اینکه تمامی اعمال کشش، برش و اتصال توسط خود دستگاه انجام می‌پذیرد، نیازی به ابزارهایی مانند انبر پرچ نیست و برای انجام تسمه کشی با این نوع دستگاه‌ها تنها نیاز به اقلام مصرفی یعنی تسمه و بست تسمه خواهید داشت. همچنین برخی مدل‌ها قابلیت جوش را نیز دارند و در این نوع دستگاه‌ها به بست نیز احتیاج نخواهید داشت.

بسیاری از مدل‌های تمام اتوماتیک، دارای رول تسمه نیز هستند؛ اما در عمده‌ی مدل‌های نیمه اتوماتیک به‌دلیل عدم داشتن رول تسمه و با وجود سرعت کار، حتما به این دستگاه برای عدم پیچ‌خوردگی تسمه‌ها، احتیاج خواهید داشت.

محصولات ما

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره رایگان