نقش کارتن در صنعت بسته بندی

نقش کارتن در صنعت بسته بندی

فهرست مطالب

بسته بندی، یکی از مهم ترین قسمت های تولید محصول در کارخانه یا کارگاه است. کسی انتظار ندارد یک یخچال یا اجاق گاز را بدون بسته بندی خریداری کند. بسته بندی محصولات، علاوه بر معرف شرکت تولیدکننده، می تواند مزایای بسیار زیادی برای مصرف کنندگان و واسطه ها نیز داشته باشد. یکی از آنها، حمل و نقل ساده است. اگر یک کارتن یخچال یا تلویزیون، با دستگاه تسمه کش بادی یا دستگاه تسمه کش برقی، تسمه کشی نشده باشد، احتمال آسیب دیدن آن در حین حمل و نقل، بسیار زیاد است.

ما قصد داریم در این مقاله، پیرامون نقش کارتن در صنعت بسته بندی صحبت کنیم. همچنین به بیان و معرفی انواع کارتن و کاربرد آن ها خواهیم پرداخت. به علاوه اینکه کمی هم در مورد قیمت و تسمه کشی کارتن ها، صحبت می کنیم.

نقش کارتن در صنعت بسته بندی محصولات

اگر محصولات یک کارخانه، بسته بندی مناسبی نداشته باشند، به احتمال زیاد، شما جنس مورد نظر را خرید نمی کنید و یا اگر هم خرید کردید، از خریدتان پشیمان می شوید. طبیعی است که این اتفاق بیفتد.

در دنیای امروز و با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، صنایع بسته بندی هم از این غافله عقب نمانده و پیشرفت های چشمگیری داشته است. کارتن ها به کمک تولید کننده ها آمده اند تا محصولات، در یک جا و با حجم مناسب، بسته بندی شوند تا کار ارسال و حمل و نقل آن، راحت تر شود.

نقش کارتن در صنعت بسته بندی به حدی بالاست که حتی بسیاری از تولید کنندگان محصولات سنگین مانند کاشی و آجر و موزاییک هم، تمایل زیاد به استفاده از آن نشان می دهند. بسیاری از سرامیک های موجود در کارخانجات تولیدی سرامیک و کاشی، در انتهای ترین جای خط تولید، با کارتن بسته بندی شده و با یک تسمه کش شارژی یا برقی، تسمه کشی می شوند.

نقش کارتن در صنعت بسته بندی

مزایای استفاده از کارتن بسته بندی

استفاده از کارتن در صنعت بسته بندی، مزایای زیادی برای تولید کننده و مصرف کننده در پی دارد که می توان برخی از مهم ترین آن ها را به شرح زیر دانست:

  • کارتن ها قابلیت انعطاف پذیری داشته و در صنایع تولید کارتن، با شکل ها و طرح های مختلف و همچنین سایزهای متفاوت، تولید می شوند. کمتر محصولی وجود دارد که نتوان آن را در کارتن گذاشت. مگر اینکه خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد.
  • کارتن می تواند نقش مهمی در حفاظت از محصول داشته باشد.
  • امکان بارگیری راحت تر محصولات به درون وسایل نقلیه
  • امکان چاپ نام شرکت و برند به همراه راه های ارتباطی تولید کننده، برای معرفی بیشتر.
  • جذابیت محصول، با بسته بندی کارتنی، بیشتر می شود.
  • محصول مورد نظر در چشم مصرف کننده، مرغوب تر و بهتر به نظر می رسد و نوعی موجه بودن را در پی دارد.
همچنین بخوانید !  انواع کارتن مناسب بسته بندی

قیمت مناسب بسته بندی کارتن ها

این روزها، بسته بندی کارتنی، نسبت به گذشته، بیشتر شده است. طبیعی است که این اتفاق بیفتد. زیرا در این چند سال اخیر، مردم ترجیح داده اند تا خریدهای آنلاین داشته باشند. برای فرستادن کوچکترین بسته ی ارسالی هم باید از کارتن استفاده شود.

در گذشته برای خرید برخی از مواد غذایی یا حتی وسایل برقی و غیر برقی، به مغازه و فروشگاه مراجعه می شد و بعد از خرید، احتمال اینکه محصول مورد نظر بدون کارتن باشد، بسیار زیاد بود. اما امروزه کاملا برعکس است. حتی اجناس و محصولاتی که در تولیدشان از کارتن و بسته بندی استفاده نشده است، باید الزاما با کارتن و بسته بندی برای مشتریان ارسال یا پست شوند. به همین دلیل، استفاده از کارتن روز به روز بیشتر می شود و صنایع تولید کارتن و مقوا، مجبور هستند کارتن بیشتری تولید کنند.

از طرفی، قیمت چوب در حال بالارفتن است و همین امر در تولید کاغذ و کارتن، به شدت اثر گذار است. پس قیمت کارتن هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، قیمت مناسب بسته بندی کارتن ها، به جنس کارتن و کاغذ مقوایی به کار رفته در آنها بستگی دارد. برخی از کارتن ها نازک هستند ولی برخی دارای لایه های داخلی هستند. مثلا کارتن دو لایه و سه لایه از کارتن هایی هستند که برای بسته بندی لوازم برقی به کار می روند. مطمئنا، قیمت بالاتری هم دارند.

چاپ لوگو و هر چیز دیگر روی کارتن، قیمت آن را بالاتر می برد. معمولا کارتن های رنگی، گران تر هستند.

همچنین بخوانید !  نحوه کار با دستگاه تسمه کش برقی

تسمه کشی کارتن هم از کارهایی است که می تواند هزینه تمام شده بسته بندی را بالاتر ببرد. از رول بازکن گرفته تا برق و انرژی که توسط کارگر برای تسمه کشی استفاده می شود، همگی در قیمت، موثر هستند.

نقش کارتن در صنعت بسته بندی

انواع کارتن بسته بندی و کاربرد آن

در صنعت بسته بندی و تولید کارتن، انواع مختلفی از کارتن ها وجود دارد که با سایزهای مختلف، تولید می شوند. سایز کارتن هایی که در اداره پست برای ارسال مرسولات وجود دارد، معمولا از 1 تا 9 می باشد و به حدی است که می توان اکثر محصولات را با آن ها ارسال کرد. اما در کارخانجات، کارتن های مختلف با شکل و سایز متفاوت برای محصولات استفاده می شود.

در شرکت های بسته بندی مانند صنایع بسته بندی تهران صنعت، علاوه بر استفاده از کارتن های مختلف، کار تسمه کشی هم انجام می شود تا محصولات، راحت تر حمل شوند.

برخی از انواع کارتن های مورد استفاده در صنایع بسته بندی شامل موارد زیر است:

  • کارتن های لمینتی
  • فلوت کارتن
  • سینگل فیس
  • سه لایه و 5 لایه
  • کارتن های اسپتیک
  • کارتن های تاشو
  • کارتن های مونو
  • کارتن های دایکاتی
  • کارتن راه راه
  • کارتن پنجره ای
  • کارتن پلاست
  • کارتن چاک دار
  • کارتن های بایگانی

البته کارتن ها و انواع آن بسیار بیشتر از این موارد است و هر کدام، کارایی خاص خود را دارند. اغلب این کارتن ها را می توان با دستگاه تسمه کش، تسمه کشی کرد تا حمل آن آسان شده و آسیبی نبینند.

محصولات ما

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره رایگان