گوشه پلاستیکی بسته بندی چیست؟

گوشه پلاستیکی

فهرست مطالب

گوشه پلاستیکی بسته‌بندی از ملزومات جانبی تسمه کشی و بهینه کردن نتیجه عملکرد انواع دستگاه تسمه کش است و معمولاً در کنار سایر ملزومات در این زمینه به‌خصوص برای بسته‌بندی بهتر کالاها و هر نوع محتویات قرار گرفته در کارتن، مناسب بوده و به فروش می‌رسد. گوشه‌های پلاستیکی بسته‌بندی انواع مختلفی از نظر شکل و جنس دارد اما تمامی این اشکال و جنس‌های قطعات به‌عنوان محافظ بخش‌های خاص و آسیب‌پذیر ساختار بیرونی بسته عمل کرده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین مزیتی که این نوع قطعات ساده دارد حفظ ساختار گوشه‌ها و خطوط ضلع‌های بسته‌های مکعبی و مستطیلی در برابر هر گونه ضربه و فشار وارده به بسته‌بندی از جمله فشار وارد شده از سمت تسمه ونیروی دستگاه تسمه کش است. این قطعات جانبی بسته‌بندی در صنایع بسته‌بندی تهران صنعت در کنار انواع دستگاه تسمه کش و ملزومات جانبی آن همچون انواع تسمه، بست‌ها، رول بازکن و… ارائه شده و می‌تواند با هدف بسته‌بندی بهتر و حفظ ساختار کارتن‌ها در کنار محکم و قابل حمل کردن بسته‌بندی بعد از تسمه کشی، استفاده شود.

گوشه پلاستیکی بسته‌بندی چیست؟

گوشه پلاستیکی بسته‌بندی عنوانی کلی است که برای قطعات پلاستیکی با کاربرد اصلی محافظت از قسمت‌های مختلف کارتن و هر نوع بسته‌بندی دیگر با ساختار مکعب مربع و مکعب مستطیل ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعات را همچنین می‌توان از جنس فلز یا هر ماده دیگری که به‌خوبی نقش محافظتی را برای بسته ایفا کند، ساخته شود؛ اما بیشتر از جنس پلاستیک ساخته شده تا از نظر وزن بسته‌بندی هم که به‌عنوان یکی از عوامل مهم در کیفیت بسته‌بندی مطرح است، مناسب عمل کند.

گوشه پلاستیکی

گوشه پلاستیکی بسته‌بندی چه کاربردی دارد؟

محافظت از بدنه بسته‌بندی

مهم‌ترین مناطقی که در بسته‌بندی می‌توان با هدف حفاظت از انواع گوشه و نبشی پلاستیکی استفاده کرد، گوشه‌های کارتن و زوایای بسته‌ها است و همین دو مورد اصلی‌ترین کاربرد آن را تعریف می‌کند؛ به این ترتیب که گوشه‌های پلاستیکی از آسیب به گوشه‌های بسته‌بندی در حین حمل و نقل و یا انبار داری، و نبشی‌ها از آسیب به زوایای بسته معمولاً بر اثر کشش تسمه توسط دستگاه تسمه کش بادی یا هر نوع دیگر از این دستگاه‌های پرقدرت، جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید !  انواع کارتن مناسب بسته بندی

محافظت از تسمه در برابر پارگی

دیگر کاربرد مورد اهمیت گوشه‌های پلاستیکی یا فلزی بسته‌بندی، در قالب محافظت از تسمه در برابر پارکی ناشی از خاصیت خورندگی بدنه و متریال بسته‌بندی تعریف می‌شود. در این حالت که بیشتر در بسته‌های بزرگ و سنگین وزن ساخته شده از جنس جعبه‌های چوبی یا فلزی اتفاق می‌افتد، اصطکاک و سایش تسمه‌ها (خصوصاً تسمه‌های پلاستیکی) با خطوط زوایای بسته‌بندی موجب تحلیل ساختار و بالا رفتن احتمال پارگی می‌شود، به همین منظور در صنایع بسته‌بندی از یک قطعه واسط که میزان اصطکاک را کاهش می‌دهد، به نام گوشه و نبشی استفاده می‌شود.

جلوگیری از حرکت تسمه دور بسته‌بندی

انواع تسمه پلاستیکی و فلزی به دو دلیل عمده یعنی ایجاد استحکام در بسته‌بندی و قابل حمل کردن آن توسط دستگاه‌های تسمه کش به دور بسته‌ها کشیده می‌شود. کیفیت هر دو این کاربردها با ثبات و قرارگیری محکم تسمه‌ها دور بسته مشخص می‌شود. در مواقعی که احتمال حرکت تسمه‌های کشیده شده دور بسته‌بندی به دلیل جنس لغزنده بسته، نامناسب بودن عملیان تسمه کشی، وزن بالای بسته یا هر دلیل دیگری وجود داشته باشد، گوشه‌ها و نبشی‌های پلاستیکی یا فلزی کاربرد داشته و با تعریف دقیق و ثابت جایگاه تسمه، مانع از حرکت آن و در نتیجه پایین آمدن کیفیت تسمه کشی می‌شوند.

انواع گوشه پلاستیکی بسته‌بندی بر اساس شکل و ساختار

با توجه به کاربرد گوشه پلاستیکی، انواع این قطعات محافظتی باید برای دو شرایط متفاوت یعنی قرارگیری و انطباق با کنج‌ها و گوشه‌های بسته و همین‌طور خطوط زوایای بسته‌بندی مناسب باشد.

گوشه پلاستیکی مناسب کنج‌های بسته‌بندی

بسته‌بندی در کارتن‌ها یا سایر امکانات موجود در صنایع بسته‌بندی، وقتی به شکل زاویه‌دار و مکعبی باشد از نظر حمل و نقل و انبارداری ایدئال‌ترین شرایط را شکل می‌دهد، چراکه چیدمان بسته‌ها را راحت کرده و بدون استفاده ماندن محیط حمل و نقل و انبار را هم به حداقل می‌رساند. این نوع ساختار بسته‌بندی البته از نظر آسیب پذیر بودن گوشه‌ها ضعف دارد. آسیب به گوشه‌ها ممکن است باعث آسیب به محتویات بسته شود و کیفیت کلی فرآیند پایین بیاید. برای رفع این مشکل و جلوگیری از آسیب گوشه‌های بسته‌بندی با اشکال مختلف مکعبی، گوشه‌های پلاستیکی یا فلزی یا کاغذی مناسب کنج طراحی و ساخته شده‌اند که مانند ضربه‌گیر عمل کرده و مانع از ایجاد پخی و کوفتگی به‌خصوص در بسته‌بندی‌های کارتنی می‌شود.

همچنین بخوانید !  تفاوت خط دستگاه های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک چیست؟

گوشه پلاستیکی

گوشه پلاستیکی مناسب خطوط زاویه بسته‌بندی

در بسته‌بندی‌های با ساختار مکعبی، خطوط زاویه هم مانند گوشه‌ها در معرض آسیب است اما از گوشه پلاستیکی یا نبشی مناسب محافظت از این خطوط، بیشتر از ممانعت از آسیب‌های عمومی، به دلیل جلوگیری از آسیب تسمه به بسته‌بندی استفاده می‌شود. تسمه کشی بسته‌های مختلف یکی از اصول استاندارد سازی بسته‌بندی است و به ویژه برای بسته‌های بزرگ یا بسته‌ها با وزن بالا، باید انجام شود. در صنایع بسته‌بندی تفاوتی ندارد که از دستگاه تسمه کش دستی یا دستگاه تسمه کش شارژی برای این منظور استفاده شود، در هر صورت احتمال آسیب به ساختار بسته به دلیل ضعف ساختاری برخی از متریال بسته‌بندی به‌خصوص کارتن‌ها، وجود دارد و راهکار جلوگیری از این مشکل قرار دادن نبشی‌های پلاستیکی یا فلزی و… بر روی خطوط زاویه بسته‌ها زیر تسمه است تا کشش تسمه باعث ایجاد آسیب به بسته نشود. این نوع نبشی‌ها را همیشه با ساختار نود درجه به‌ صورت L می‌سازند تا بیشترین مطابقت را با بسته‌های مکعبی و کارتنی داشته باشد.

انواع گوشه و نبشی بسته‌بندی بر اساس جنس

به‌طورکلی این ملزومات بسته‌بندی که استفاده از آن‌ها در کنار انواع دستگاه تسمه کش خصوصاً دستگاه تسمه کش بادی که از قدرت کشش بالایی برخوردار است، با هدف بالا بردن کیفیت بسته‌بندی ضروری است، از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود که آشنایی با آن‌ها می‌تواند گزینه‌های مناسب را برای شرایط مختلف بسته‌بندی معرفی کند.
اصلی‌ترین این انواع گوشه و نبشی بسته‌بندی موارد زیر است:

  • گوشه بسته‌بندی پلاستیکی؛ به‌عنوان متداول‌ترین جنس این ملزومات بسته‌بندی و یکی از متریال‌هایی که قیمت خرید گوشه بسته‌بندی و وزن بسته را پایین نگاه می‌دارد.
  • گوشه بسته‌بندی فلزی؛ که بیشتر در مورد بسته‌های تسمه کشی شده با تسمه فلزی کاربرد دارد.
  • گوشه بسته‌بندی کاغذی؛ به‌عنوان قطعات ارزان بسته‌بندی که همچنین می‌تواند جنبه تزئینی هم داشته باشد.
  • گوشه بسته‌بندی یونولیتی یا فومی؛ که خاصیت انعطاف و ضربه‌پذیری را هم به کاربردهای معمول این قطعات اضافه می‌کند.

محصولات ما

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره رایگان